Wednesday 21 November 2012

Minggu 11

Minggu ni kami belajar aplikasi Flash melalui Apps 1 & 2 yang diinstallkan dalam Ipad. Apps 1 lebih kepada pengenalan kepada Flash. Mengenali ciri-ciri interface Flash, aplikasi yang boleh dibuat melalui Flash, jenis-jenis interaksi dalam Flash dan juga keperluan minimum yang diperlukan untuk menghasilkan aplikasi Flash. Antara aplikasi yang boleh dihasilkan seperti Web Banner, animasi kartun, games dan perisian pembelajaran.

Dalam Apps 2 pula, teknik melukis dalam Flash diperkenalkan. Kesemua teknik-teknik asas dalam melukis di ajar dalam bentuk video tutorial. Begitu juga teknik mewarna, melukis objek atau kartun dengan teknik onion skin dan melukis button untuk laman web.

Kat bawah ni aku tunjukkan contoh bagaimana melukis imej kartun dan manusia dengan menggunakan teknik onion skin

Haa...boleh tengok sendiri kot perbezaan antara original imej dengan imej yang dilukis. Tangan ni menggigil ketika nak trace..Caranya?? mudah je
1. Import imej ke library atau ke stage dalam keyframe 1.
2. Kemudian insert keyframe kat keyframe 2.
3. Klik butang onion skin kat bawah keyframe tu pada keyframe 2.
4. Mulalah  trace menggunakan pencil tool atau apa saja tool yang anda suka..
5. Dah selesai bolehlah delete keyframe 1 dan tinggal keyframe yang telah ditracekan.
6. Gunakan brush tool untuk mewarna...
7. Save atau export image kepada file yang dikehendaki....selesai

Mudahkan caranya...hmm...kat bawah ni lagi satu contoh trace by onion skin yang aku buat. Ni gambar anak sulong aku ketika berumur 7 tahun....nak buat muka sendiri takde gambar yang sesuai.


Power jugak aplikasi Flash ni untuk melukis ye...cuma aku ni memang betul-betul takde bakat seni melukis. Takde kreativiti dalam seni ni. Waktu zaman sekolah dulu kalai Pendidikan Seni kategori aku dalam C atau D je. Kalau dapat A maknanya cikgu tu pun tak tau seni cam aku hahahaha...



No comments:

Post a Comment