Sebenarnya ini aktiviti terakhir untuk kelas terakhir...tetapi aku tak ingat minggu berapa jadi aku letak je la dalam minggu ke-14. Sama seperti aktiviti task 4 apps 4 (rujuk minggu 15), tapi kali ni objek akan berapa pada kedudukan yang disediakan. Pada aktiviti kali ini kita perlu meletakkan koordinat pada kedudukan nilai yang rendah dan tinggi bagi nilai x dan y...
contoh actionscript pada objek seperti berikut:
On(press){
startDrag(this);
}
On(release){
stopDrag();
if((this._x>=* lowest value for x in the box*)&(this._x<=*the highest value for x)&(this._y>=*the lowest value for y)&(this._y<=*the highest value for y)
{
_root.box1.gotoAndStop (2);
}else{
_root.box1.gotoAndStop (1);
this._x=*the origin of x-default location*
this._y=*the origin of y*
}
}
contoh actionscript pada objek seperti berikut:
On(press){
startDrag(this);
}
On(release){
stopDrag();
if((this._x>=* lowest value for x in the box*)&(this._x<=*the highest value for x)&(this._y>=*the lowest value for y)&(this._y<=*the highest value for y)
{
_root.box1.gotoAndStop (2);
}else{
_root.box1.gotoAndStop (1);
this._x=*the origin of x-default location*
this._y=*the origin of y*
}
}
Untuk meletakkan koordinat bagi nilai x dan y yang tertinggi ialah meletakkan objek paling hujung segiempat ruangan jawapan dan manakala, bagi meletakkan koordinat bagi nilai x dan y yang terendah ialah meletakkan objek paling bawah segiempat ruangan jawapan.
Contoh actionscript yang aku guna dalam aktiviti ni..dibelakang movie clip segiempat tepat
on(press){
startDrag(this);
}
on(release){
stopDrag();
if((this._x>=343.9)&(this._x<=442.9)&(this._y>=270.0)&(this._y<=326.0))
{
_root.box2.gotoAndStop (2);
}else{
_root.box2.gotoAndStop (1);
this._x=123.3;
this._y=135.3;
}
}
startDrag(this);
}
on(release){
stopDrag();
if((this._x>=343.9)&(this._x<=442.9)&(this._y>=270.0)&(this._y<=326.0))
{
_root.box2.gotoAndStop (2);
}else{
_root.box2.gotoAndStop (1);
this._x=123.3;
this._y=135.3;
}
}
manakala dibelakang movie clip bulatan pula
on(press){
startDrag(this);
}
on(release){
stopDrag();
if((this._x>=319.9)&(this._x<=447.4)&(this._y>=108.0)&(this._y<=157.5))
{
_root.box1.gotoAndStop (2);
}else{
_root.box1.gotoAndStop (1);
this._x=112.8;
this._y=285.8;
}
}
startDrag(this);
}
on(release){
stopDrag();
if((this._x>=319.9)&(this._x<=447.4)&(this._y>=108.0)&(this._y<=157.5))
{
_root.box1.gotoAndStop (2);
}else{
_root.box1.gotoAndStop (1);
this._x=112.8;
this._y=285.8;
}
}
perbezaan hanya pada koordinat asal objek dan koordinat x dan y objek
Link ke aktiviti ini:
https://sites.google.com/site/aqmar77/class-activity
Lain-lain aktiviti yang dibuat:
https://sites.google.com/site/aqmar77/exercise
Latihan ini mengenai animasi frame by frame dimana orang yang berjalan itu dibuat dalam movie clip frame by frame. Ditambah dengan teknik motion tweening untuk ia lebih realisitk. Begitu juga dengan kereta menggunakan motion tweening.
http://www.youtube.com/watch?v=4O1kslYtiL8&feature=youtu.be
Latihan di atas mengenai teknik shape tweening kitar hidup rama-rama
http://www.youtube.com/watch?v=mAqTXukukmI&feature=youtu.be
Latihan di atas pula adalah ayunan bandul yang mengunakan teknik frame by frame dan motion tweening.
Lain-lain aktiviti yang dibuat:
https://sites.google.com/site/aqmar77/exercise
Latihan ini mengenai animasi frame by frame dimana orang yang berjalan itu dibuat dalam movie clip frame by frame. Ditambah dengan teknik motion tweening untuk ia lebih realisitk. Begitu juga dengan kereta menggunakan motion tweening.
http://www.youtube.com/watch?v=4O1kslYtiL8&feature=youtu.be
Latihan di atas mengenai teknik shape tweening kitar hidup rama-rama
http://www.youtube.com/watch?v=mAqTXukukmI&feature=youtu.be
Latihan di atas pula adalah ayunan bandul yang mengunakan teknik frame by frame dan motion tweening.
No comments:
Post a Comment